18 sposobów, aby budzić się wypoczętym i mieć wysoki poziom energii w ciągu dnia

mpho-mojapelo-109897-unsplash

 

Książka „Potęga kiedy” przybliża nam znajomość naszego zegara biologiczne, dzięki czemu będziemy mieć więcej energii, dzieli ludzi na 4 typy zegarów biologicznych i mówi, kiedy wykonywać dane czynności związane z naszym zegarem biologicznym, kiedy wstawać, kiedy kłaść się spać, kiedy mamy najwięcej energii, kiedy są największe spadki i trzeba wypić kawę jak się doładować energetycznie bez wspomagaczy typu napoje energetyczne, kiedy najlepiej przeprowadzić negocjacje handlowe, kiedy uprawiać seks.

Mówi także o powszechnym micie odsypiania w weekendy, który powoduje zakłócenia zegara biologicznego na kilka dni i sprawia szereg negatywnych konsekwencji, w tym jeszcze większy niedobór snu, ponieważ twój rytm około całodobowy musi się odnowa wyregulować.

Poniżej zamieszcza kilka głównych wskazówek zamieszczonych w tej książce, które pomogą Ci utrzymać wysoki poziom energii:

  1. Przekąski nocne, powodują zmęczenie, na drugi dzień otępienie i poirytowanie.
  2. Ćwiczenia poranne, spacer na zewnątrz poza domem na słońcu, pomoże ci się wybudzić.
  3. Unikaj węglowodanów podczas śniadania, Zjedz posiłek wysokobiałkowy.
  4. Unikaj kawy, która wcale z rana nie pomaga Ci się obudzić, kawa z rana sprawia, że bardziej się od niej uzależniasz i bardziej stajesz się roztrzęsiony. Od rozbudzania są ćwiczenia, zimny prysznic i  wysokobiałkowe śniadanie.
  5. Zaplanuj swój dzień o poranku, w pierwszych godzinach od wstania.
  6. Zrób kawę dopiero parę godzin po przebudzeniu, żeby jeszcze bardziej się rozkręcić i zabierz się za najtrudniejsze zadania.
  7. Aby, uniknąć ospałości po obiedzie, poćwicz na 30 min przed obiadem, aby podkręcić metabolizm i zmienić pokarm na energie, może to być zwykły spacer po obiedzie też najlepiej udać się na krótki spacer 10-minutowy.
  8. W godzinach popołudniowych, kiedy poczujesz ponowny spadek energii, udaj się na 10-20 min drzemkę. Nastaw budzik, aby nie usnąć na dłużej, bo obudzisz się jeszcze bardziej ospały. Jeśli nie masz takiej możliwości, odpocznij przez 10 min np. możesz pomedytować.
  9. Godziny wieczorowe wczesne 18.00 udaj się na trening jakiś sport zespołowy albo po prostu poćwicz lub pobiegaj, aby mieć energie na resztę dnia.
  10. Nie jedz później niż na 3 godziny przed snem. Twój organizm będzie w nocy zajmował się trawieniem zamiast regeneracją.
  11. Na 1 h przed snem wyłącz wszystkie ekrany, które są źródłem niebieskiego światła, ponieważ hamują wydzielanie melatoniny i odpędzają sen.
  12. Ustal stałą porę pobudki i zasypiania.
  13. Twoja senność zależy od fazy snu, w której się obudzisz, jak obudzisz się w fazie snu 3,4 będziesz bardzo zmęczony, wręcz otępiały.
  14. Warto zaopatrzyć się w urządzenie, które mierzy fazy snu i obudzi się w odpowiedniej fazie. Na stronie thepowerofwhen.com znajdziesz rekomendacje najlepszych urządzeń.
  15. Możesz kupić także budzik symulujący świt, który stopniowo rozświetla pokój. Pobudka w pomieszczeniu wypełnionym ciemnością stymuluje senność, warto wiec przynajmniej rozsunąć zasłony.
  16. Brak stałych godzin snu powoduje niewystarczający wypoczynek, a co za tym idzie zmęczenie.
  17. Nasze zapotrzebowanie na sen wynika z uwarunkowania genetycznego, niektórzy genetycznie potrzebują więcej snu, niż inni dlatego niektóre osoby czują się świetnie, jak śpią 6 h, a niektóre fatalnie jak nie prześpią 8 h.
  18. Jakość snu jest równie ważna, jak ilość, większa ilość snu zakłóconego nie jest lepsza od krótszego snu wysokojakościowego.

Mam nadzieje, że powyższe wskazówki pomogą Ci zachować wysoki poziom energii w trakcie dnia i będą zapobiegać senności. Jeśli interesuje Cię ten temat to zapraszam dom mojego artykułu jak skrócić sen i mieć i więcej energii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *