Jaki jest najlepszy model komunikacji ?

Jaki jest najlepszy model komunikacji ?

 

Komunikacja werbalna jest podstawową umiejętnością jaką opanowaliśmy. Jednak czy równie dobrze radzimy sobie z wysłuchaniem drugiej osoby ? zrozumieniem jej punktu widzenia ? wczuciem się w jej sytuacje ? bez rzucania mądrymi radami ?

Wysłuchanie drugiej osoby jest niezbędne jeśli chcemy ją zrozumieć, bądź przekonać ją do czegoś, a często wiele osób zapomina o tym i nie jest tego świadoma. Zaufanie do drugiej osoby wynika z jej zachowania a to z kolei z jej osobowości, charakteru tego jaka ona jest jest, a nie tego co nam mówi czy obiecuje. Nasze zachowanie ciągle coś komunikuje i wzbudza albo zaufanie albo jego brak.

Pamiętaj żeby komuś doradzać musisz zrozumieć sytuacje danej osoby i jej uczucia, aby wiedzieć, że porady tyczą się do niej. Dlatego też tak ważne jest rozwijanie empatycznego słuchania. Większość ludzi stara się, aby ich zrozumiano zamiast zrozumieć innych. Słucha po to żeby coś odpowiedzieć, doradzić a rzadko kiedy zrozumieć. Jeśli chcesz aby to jedynie Ciebie zrozum

iano, a sam nie starasz się zrozumieć drugiej strony to jest to bardziej monolog niż proces wzajemnej komunikacji.
Słuchanie empatyczne polega na tym, że słuchasz drugą osobę po to, aby ją szczerze zrozumieć, przyjąć jej punkt widzenia, zrozumieć co czuje. Nie patrzysz na drugą osobę przez swój własny pryzmat tylko, przyjmujesz jej pryzmat.

Większość ludzi jak słyszy czyjąś wypowiedź od razu ocenia i zgadza się bądź nie, udziela rad, czy zadaje pytania. Zastanów się jednak czy możesz oceniając kogoś zdobyć jego zaufanie. Przekonanie pod tytułem dowiem się więcej jak zadam więcej pytań nie zawsze się sprawdza, druga osoba może czuć się jak na przesłuchaniu a my i tak się nie dowiemy niczego nowego. Zadajemy pytania z poziomu logiki nie starając się zrozumieć wewnętrznych przeżyć i emocji drugiej osoby.

Przy empatycznym słuchaniu bardzo ważna jest szczera chęć zrozumienia drugiej osoby a nie udawanie, czy próbowanie zastosowania nowej super techniki. To powinno być spójne z nami wewnętrznie. Słuchanie empatyczne buduje poczucie bezpieczeństwa, pomaga otworzyć się drugiej osobie i zbudować zaufanie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *